blog.petrloukota.cz

Blog o cestování po Evropě i USA

Petr Loukota
Ahoj, vítejte na mém blogu o cestování.
Najdete zde články, ve kterých snad naleznete inspiraci nebo zavzpomínáte na své vlastní cesty.
5. 1. 2019 cestování 5 minut čtení

Pamatuji si přesně, jak se zrodil ten nápad vydat se v létě na Island. Narazili jsme tehdy na přednášku Island – po stopách horkých pramenů v Praze na Černém mostě, která byla tak zajímavá a praktická, že jsme hned začali zjišťovat další informace z internetu a lákat další lidi, co by vyrazili s námi. Přednášku fakt doporučuji, protože v ní zaznívají i rady a tipy ohledně jídla, přespávání, počasí na Islandu anebo sjízdnosti silnicstránky, Facebook. Mě na Islandu lákala hlavně ta změna, neboť obvykle jezdíme spíš po velkých městech (Londýn, Paříž, …), zatímco Island je totální divočina.

Letenky a vybavení

Nakonec jsme letěli od 30. srpna do 11. září, a to z Prahy do Keflavíku, což je tamní mezinárodní letiště, asi 50 km od hlavního města Reykjavík. Zpáteční letenka od ČSA nás vyšla na cca 8000 Kč včetně zavazadla. Jednalo se tehdy o večerní let, takže na Islandu jsme přistáli pár minut po půlnoci.

Samotné cestě na Island samozřejmě předcházela řada nákupů – trochu lepší stan, ale nic závratného, karimatky, co lze lehce nafouknout, spacák do -3 stupňů, kapesní vařič VAR 2, ešusy a hlavně hromada funkčního oblečení z Decathlonu (trička, mikiny, bundy, boty, …). Vše jsme sháněli co nejlevnější, protože pochybujeme, že někdy budeme znovu takoví blázni a pojedeme na dovolenou pod stan do 5 stupňů nad nulou. :) Jinak potřebujete cestovní pojištění. Žádné vízum třeba není a mobil a internet vám budou fungovat jako v EU. Na Island lze dovážet max. 3 kg potravin na osobu a zakázány jsou potraviny, co by mohly přenést nějakou nemoc, typicky čerstvé maso, mléko, vejce, …

Počasí na Islandu

Už jsem nakousl, že počasí na Islandu je kruté. Na konci srpna zavírají některé kempy, ostatní zavírají v polovině září. Pak už není počasí na kempování. Stejně tak některé silnice mezi ledovci jsou otevřené jen od června do srpna, pak už jsou nesjízdné. To asi mluví za vše. :) Teplota na Islandu je na přelomu srpen / září přes den kolem 10 stupňů, v noci kolem 5. Už jste někdy v takové teplotě stanovali? Na Islandu to máte možnost zažít. :)

Pokud máte pocit, že v Anglii se počasí mění rychle, tak na Islandu je to super super super rychle. V Anglii se počasí promění tak během 20 minut, na Islandu jsou to 2 minuty. V jedné chvíli svítí slunce a za 2 minuty vám na hlavu padají kroupy. A než stačíte cokoliv udělat, už zase svítí. Počítali jsme, že zhruba polovinu dní jsme na Islandu alespoň jednou zmokli. V druhé polovině dovolené se počasí naštěstí trochu umoudřilo. Nejhorší na počasí na Islandu je vítr, který když fouká, je ledový.

Protože kamarád jel na Island pár dní před námi a my letěli ve třech o pár dní později, měli jsme aktuální informace o počasí už doma – prudký déšť a silný vítr, žádné podmínky na kempování. Takové byly vyhlídky. Jinak počasí můžete sledovat na www.weather.is.

Půjčení auta

Už při přistávání na Islandu jsme cítili, jak s letadlem cloumá vítr, za okny hustě pršelo. Vyhlídky se naplnily. Ani před příletovou halou to nebylo jiné. Letiště na Islandu je sice legračně malé, přesto najít v noci autobus do autopůjčovny nebylo snadné. Naštěstí Čechů a dalších turistů tam bylo mraky, takže tak nějak společně jsme cestičkou pod střechou došli až na zastávku a popojeli dvě stanice před autopůjčovnu Blue Car Rental, od které jsme měli půjčené auto.

Vybrali jsme si asi nejběžnější auto Islandu Dacii Duster za asi 22 tisíc Kč na 11 dní. Na Islandu běžná cena. Dacia má pohon na všechny 4 kola, a hlavně je vysoká, což vzhledem k tamním silnicím doporučuji. Protože jsme měli použitý model, při zapůjčení auta jsme dostali papír s nákresem, kde je auto poškozené. Protože byla tma a lilo, zkontrolovali jsme to zběžně. Později jsme zjistili, že auto je prakticky celé na sračky, včetně roztrhaného podvozku za zadními koly, a kdybychom to měli vše řešit, tak bychom si ho snad ani
půjčit nemohli. Prostě takový běžný stav aut na Islandu. Mimochodem nevím, jak jiné půjčovny, ale u Blue Car Rental nemáte pojištěný podvozek, střechu, kola, utržené dveře větrem a další, zkrátka vše, co na Islandu reálně hrozí, zaplatíte v plné výši. Tím vás nechci nervovat, jen vzhledem ke zkušenosti, kterou máme (viz v dalších článcích) doporučuji se podívat po pojištění proti poškození půjčeného vozu na dovolené.

Řízení na Islandu

Už jsem nakousl, že sjízdnost silnic na Islandu je závislá na počasí. Proto doporučuji sledovat www.road.is, což je stav veškerých silnic na Islandu – zda jsou otevřené, proč jsou zavřené, jaké auto potřebujete atd. Dále jsou tam silniční pravidla. Na Islandu se jezdí vpravo, max. rychlost je 90 km/h, a to na zpevněné cestě. Na nezpevněné je to 60 km/h. Doporučuji rychlost dodržovat, za překročení jsou vysoké pokuty (např. 20 tisíc Kč) a reálně jsme policii několikrát potkali. Na Islandu také hrozí srážka se zvěří, což se nám reálně také málem stalo, takže jezděte opravdu velmi opatrně.

Kempy a ubytování

Protože počasí po našem příletu na kempování opravdu nebylo, přečkali jsme první noc na Islandu v autě. Zajeli jsme do kempu nedaleko letiště, ale stan jsme nerozdělávali.

V kempech obvykle zaplatíte při příjezdu dle počtu osob, nebo zaplatíte ráno, pokud už je recepce zavřená. Takové ubytování je velmi levné, stojí např. 300 Kč na osobu. Kempy se liší vybavením, většina má ale sprchy i kuchyňku. Na internetu najdete mapy kempů včetně vybavení na www.campinginiceland.is, takže si lze předem najít, kde budete spát. Všude to funguje tak, že si stan postavíte kdekoliv v areálu vedle svého auta.

Pokud by vám jako nám byla v průběhu pobytu ve stanu zima a přemýšleli jste o nějakém hotelu, na Islandu je jich poměrně dost. A co víc, nejsou nijak extrémně drahé – seženete noc za cca 1000-1200 Kč na osobu za noc, což se nijak nevymyká evropskému průměru. My v hotelech nakonec strávili polovinu nocí a vše jsme hledali standardně přes Booking.com.

Benzínky a nakupování

Hned druhý den ráno jsme vyrazili na nejbližší benzínku. Ne ale kvůli naftě, která mimochodem na Islandu stojí přes 40 Kč za litr, ale kvůli bombičce do našeho vařiče VAR 2. Bombičku totiž nesmíte převážet letadlem, zato ji seženete na každé benzínce. Mapu benzínek po celém Islandu naleznete na www.hotpoticeland.com/category/gasstations.

Při té příležitosti jsme si rovnou i nakoupili zásoby jídla a dali si snídani v Subwayi, který, jak se ukázalo, byl ideálním rychlým občerstvením na Islandu. Po celém ostrově jich je několik, takže když si dobře naplánujete přejezdy, na jeden za den jistě narazíte. Ceny byly normální stejně jako ceny za potraviny v obchodě – přirovnal bych je k západní Evropě, tedy o něco málo vyšší než u nás.

Na Islandu je cenově nejvýhodnější spoléhat se na největší obchodní řetězce jako Bonus, Netto a Krónan.

Polární záře a horké prameny

Pokud čekáte, že jsme na Islandu viděli polární záři, tak vás zklamu. Bohužel, polární záře je vidět hlavně v zimních měsících. Chtěl jsem vás ale upozornit, že existují stránky, co předpovídají polární zářiwww.northernlightsiceland.com/northern-lights-forecast. My měli celý pobyt nízkou pravděpodobnost a vyšší byla až večer, kdy jsme odlétali. Škoda.

Co se týče horkých pramenů, ve kterých se na Islandu můžete vykoupat, tak těch je mnoho a opět existuje jejich mapka – www.hotpoticeland.com/category/hotpots. My se samozřejmě koupali, takže v dalších článcích vám dám i konkrétnější tipy.

Pokračování příště. :)

Komentáře

Žádný komentář.

Napište komentář

Zzobrazí se po schválení.