Kolem celého Islandu – 5. část

22.4.2019 |  cestování |  Petr Loukota

V severní části Islandu je turistických míst o poznání méně než v části jižní, přesto je zde řada známých a hojně navštěvovaných lokalit a několik z nich bylo ještě před námi. V dnešním článku pokračuji s vyprávění o naší cestě po Islandu, které už jsem věnoval předchozí články. Zde je ten první.

Den 8.

Osmý den jsme měli v plánu projet celý poloostrov Snaefellsnes. Teď zpětně musím říct, že jde o nádherné místo, které na Islandu doporučuji navštívit.

Hned první lokalita patří k těm neznámějším – bývá na spoustě pohledů focena spolu s polární září (kterou jsme bohužel neviděli). Jedná se o kopec Kirkjufell, který ční do výšky na okraji Severního ledového oceánu. Toho dne jsme měli krásné, slunečné počasí, ovšem vítr na celém poloostrově je ukrutný. To lze poznat i z fotky níže. Co se focení týče, nehledali jsme žádné zvláštní místo, s kopcem jsme se vyfotili z vyhlídky u silnice. Cesta zpočátku byla nezpevněná a děravá, o to víc mě překvapilo, že u kopce Kirkjufell je asfaltka a také poměrně živo – je tu nemalé městečko, kde je i benzínka, takže jsme i natankovali.

kopec Kirkjufell

Jak jsme pokračovali poloostrovem směrem na západ, civilizace mizela. Cestou jsme zastavili na nádherné vyhlídce na otevřený Severní ledový oceán a udělali několik fotek. I oceán se nám ale postupně ztratil a my dojeli až ke kráteru Saxhólar. Z něj si pamatuji pouze jedinou věc, a to neskutečný vítr. Jak jsme postupně stoupali po železných schodech nahoru, vítr sílil. Nahoře byl tak silný, že několik lidí včetně mě přinutil si sednout na zem. Když se do toho vítr opřel, člověk nemohl dělat nic než se krčit, držet si brýle a čekat. Někteří si ten zážitek točili. Nevím, jestli je to tu takové pořád, ale já byl šťastný, když jsem z kráteru slezl zpět dolů. Ještě dnes mám na ruce menší jizvu, jak se mnou vítr pohodil. Prostě zážitek.

V jižní části poloostrova se nám naskytl znovu nádherný pohled na oceán, tentokrát na mohutné vlny tříštící se o útesy. Tento skvost jsme viděli nejprve na útesech Svalþúfa – Þúfubjarg a později ve vesničce Arnarstapi ležící u oceánu. I zde dost foukalo, a tak po chvíli byla hlavně zima. Kousek od vesničky je ještě skalní brána Gatklettur, ke které jsme se po připravených cestičkách také vydali.

útes Svalþúfa – Þúfubjarg

Den ubíhal jako voda a my už mířili zase na východ. Stavili jsme se u pramene Ölkelda nabrat si do lahve trochu zdravé pramenité vody a řeknu vám, že to teda nebyla zrovna žádná Coca-Cola. :) Dále jsme po chvíli bloudění dojeli i k čedičové zdi Gerðuberg a po cestě jsme z dálky viděli i kráter Eldborg. K tomu se dá jít, ale z parkoviště je to zhruba 3km chůze, což nás v tom chladném počasí odradilo. Tak jsme si alespoň odskočili a pokračovali v jízdě zpět do vnitrozemí až k termálnímu pramenu Deildartunguhver. U toho je skleník a vypěstovaná rajčata si můžete zakoupit v místním samoobslužném stránku prostě si rajčata vezmete a do kasičky vhodíte peníze. Je mi dost smutno, když si představím, co by se stalo v Česku. Přitom jinde ve světě to funguje.

S vidinou toho, že jde o poslední noc, jsme znovu spali ve stanu v kempu Hverinn. Poslední dvě noci jsme plánovali být v hotelu v hlavním městě Islandu Reykjavík.

Den 9.

Kousek od kempu byl vodopád Hraunfossar, který jsme navštívili hned ráno. Vlastně se jednalo o desítky malých vodopádů, a tak místo vypadalo zase jinak a jako z pohádky. Tento den ale jinak moc pohádkový nebyl počasí bylo oblačné a částečně deštivé. Přemýšleli jsme, jestli je to proto, že městečko Akranes, do kterého jsme dojeli, leží už relativně blízko Reykjavíku a letiště, kde po příletu také nebylo hezky. V Akranes jsme každopádně navštívili místní maják, kde jsme v tu dobu byli sami. I tady u oceánu dost foukalo. Vstupné jsme sice chtěli zaplatit, ale protože platba kartou se několikrát nepovedla, paní nás pustila zadarmo. Byl to první maják, který jsem navštívil.

Z Akranes jsme pak zase jeli kousek do vnitrozemí k vodopádu Glymur. K tomu jsme ovšem nedošli, protože jde o jednu z nebezpečnějších cest, všude jsou cedule “na vlastní nebezpečí” a v druhé polovině cesty musíte přejít s lanem přes řeku a šplhat po skalách. Zde jsme skončili a začali se vracet zpět na parkoviště.

Místo toho jsme i přes nepřízeň počasí zamířili do národního parku Thingvellir. Zde je velké parkoviště, parkování pak musíte zaplatit v automatu a jako jinde na Islandu vás v tom nikdo nehlídá. Od parkoviště je výhled na část národního parku se spoustou půdy podmáčené vodou, vydat se ale lze i na procházku parkem. V jednom z prvních článků jsem zmiňoval euroasijskou a severoamerickou tektonickou desku a psal jsem, že se mezi nimi lze projít. A to místo je právě zde, hned na začátku parku Thingvellir. Zde jsme prošli mezi oběma deskami a vydali se na místo, kde zasedal první parlament na světě. Poté jsme došli až k vodopádu Oxararfoss. Přestože mrholilo, vodopád i tektonické desky na mě zapůsobily pozitivním dojmem.

národní paru Thingvellir – euroasijská a severoamerická tektonická deska

Jak už jsem zmiňoval, další noc jsme strávili v Reykjavíku a čekali nás na Islandu už jen dva poslední dny. Shodou okolností jsme si zarezervovali ubytování u jednoho Čecha, takže jsme se začínali cítit tak trochu jako doma.

Líbí se vám tento článek? Nenechte si ujít další

Sledujte mě na Instagramu či Facebooku nebo dejte palec nahoru tomuto článku.

Přečtěte si, co k článku napsali ostatní

K článku zatím nikdo nepřidal komentář. Buďte první!

Napište mi, jak se vám článek líbil

Váš komentář se zobrazí po schválení.

Přečtěte si, co lidé píší k mým dalším článkům

marian dne 28.2.2019 k článku Los Angeles je o Hollywoodu

Zaujimave, chystame sa do Californie, vratane 2 noci v L.A. Tak som zvedavy co stihneme. Nerobim si velke nadeje, od L.A. nemam ziadne velke ocakavania, beriem to skor ako letiste kam priletime a odkial vyrazime na cesty:-)

Petr Loukota dne 15.7.2018 k článku Návštěva Warner Bros. studií aneb Tři hodiny ve světě Harryho Pottera

Dobrý den, lístky je možné zakoupit přímo na oficiálních webových stránkách. :)

Jana Kosařova dne 13.7.2018 k článku Návštěva Warner Bros. studií aneb Tři hodiny ve světě Harryho Pottera

Dobrý den, prosím vás o radu, kde je možné dopředu zakoupit lístky do studii Warner Bros. na prohlídku Harryho Pottera? Nevíme kde zakoupit. Děkuji. Jana K.

Simona dne 25.4.2018 k článku Lucembursko a německý Eltz Castle

Ty hrady mě lákají ze všeho nejvíc. Ještě pár článků (a hlavně fotek) a začnu balit kufry. :-)

Marek dne 3.2.2018 k článku Řím – město plné historie, ale i chaosu

Super článek, Řím je opravdu úžasné město. V létě jsem ho navštivil a musím říct, že mě velmi nadchlo. Byli jsme pouze na 3 dny, pak jsme cestovali ještě do Neaopole, ale i za 3 dny se dají zvládnout skoro všechny památky pěšky a ani se moc nenachodíte :). Jinak doporučuji vstupy do památek zakoupit online předem, ať nečekáte zbytečně velké fronty.

Petr Loukota dne 17.8.2017 k článku Lanovkou z městečka Chamonix na Aiguille du Midi – výhled na Mont Blanc

Dobrý den, česky nevím, ale našel jsem alespoň francouzskou výslovnost. :)

Petr Loukota dne 17.8.2017 k článku Jak jsem pohlédl na dno Grand Canyonu

Skvělé, díky moc za super článek! :)

Peter dne 17.8.2017 k článku Jak jsem pohlédl na dno Grand Canyonu

Čítam, že nepoznáte nikoho, kto bol na dne Canyonu, tak pripájam link na článok, ktorý som nedávno napísal. Boli sme v Canyone pred necelými 2 mesiacmi a dal som to dole a späť behom jedného dňa. Takže ak by to niekto chcel skúsiť, tu je pár rád.