blog.petrloukota.cz

Blog o cestování po Evropě i USA

Petr Loukota
Ahoj, vítejte na mém blogu o cestování.
Najdete zde články, ve kterých snad naleznete inspiraci nebo zavzpomínáte na své vlastní cesty.
20. 4. 2018 cestování 5 minut čtení

O tom, že jsme autem projeli celé Nizozemsko a Belgii už jsem psal. Dnes vám tedy povyprávím ještě o poslední zemi, kterou jsme během stejné dovolené navštívili – o Lucembursku. Do něj jsme se vydali hned ráno z ubytování poblíž Bruselu. Cesta po dálnici trvala dvě tři hodiny a nebyla ničím výjimečná. Nebylo to zkrátka Švýcarsko, kde i podél dálnice obdivujete hory a jezera.

Lucemburk – klidné město s výhledem do údolí

Po příjezdu do města na nás čekalo sluníčko a klidné předměstí. Trochu mi to připomnělo Bern. Na druhou stranu jsme se dostali do dopravní zácpy, takže až tak klidné tohle město zřejmě není. Po asi půl hodině jsme se ale přece jen dostali do podzemních garáží Saint-Esprit a zaparkovali. Měli jsme štěstí, že jsme přijeli kolem půl jedenácté dopoledne. Při našem odjezdu cca v půl druhé odpoledne už bylo parkoviště plné a auta do něj stála frontu.

Největší překvapení na nás čekalo, když jsme vyšli z podzemních garáží a naskytl se nám krásný výhled na město, které se roztahovalo v údolí pod námi. Věděl jsem, že Lucemburk leží v údolí, ale takhle jsem to nečekal. Představoval jsem si, že v údolí budeme i my a kolem budou kopce. Ale ne, turisticky zajímavá místa v hlavním městě Lucemburska se nacházejí ve výše položené části města. Vyfotili jsme se a vydali se do centra.

Naše první kroky směřovaly kolem jakéhosi kostela až na náměstí Place Guillaume. Ta turisty láká na jezdeckou sochu Viléma II., jejíž okolí dokreslují všemi barvami zářící kytice. Tentokrát byla ale socha obestavěná lešením, staveništěm a při snaze něco vyfotit mě div nepřejel bagr. Škoda. I tak jsme pokračovali na opačnou stranu náměstí, kde nám v turistickém centru zdarma poradili, co musíme vidět.

Už zajímavější bylo dle mého náměstí Place de la Constitution. Na něm stojící místní monument je sice zajímavý, ale vzhledem k velkému parkovišti je kolem spousta aut. Proto mě více zaujal výhled na Adolfův most (Pont Adolphe), který je zřejmě nejznámějším místem v Lucemburku. Určitě se na něj jděte podívat.

Lucemburk – Adolfův most

Hned přes silnici se do výšky tyčí katedrála Notre-Dame, ve kterém se nacházejí ostatky Jana Lucemburského. Katedrálu můžete navštívit zdarma a určitě si užijete i pohled zvenku, který se mi moc líbil.

V Lucemburku je jistě pár dalších zajímavých míst, ale to poslední, co bych rád zmínil, je náměstí Place d’Armes. Nachází se na něm pamětní deska Jana Palacha a cestou na náměstí se projdete srdcem lucemburské „metropole“.

Hrady Bourscheid, Vianden a Beaufort

Nečekejte, že v Lucemburku budete dny. My tam strávili pár hodin a poté jsme pokračovali v cestě. Jeli jsme na sever Lucemburska, kde jsme měli vytipované tři hrady. A zajímala nás také cesta napříč touto malou zemí. Prvně jsme jeli po dálnici, později silnicemi mezi vesničkami, které nás dovedly až k prvnímu z hradů. Popravdě, krajina v Lucembursku je obdobná jako u nás.

První hrad Bourscheid měl u sebe parkoviště zdarma, na kterém stály jednotky dalších aut. Turistů zde bylo skutečně málo a já se tomu nedivil – hrad jsme si pouze prohlédli z venku, poté vylezli na hradby zevnitř a mohli jsme jet dál. Nejlepší byla zřejmě vyhlídka na hrad pár kilometrů od něj, kterou jsme objevili náhodou, když jsme k hradu přijížděli. Tehdy mě překvapilo, že hrad je kdesi pod námi a my k němu budeme sjíždět dolů.

Druhý hrad Vianden byl zcela jistě nejzajímavější, a pokud budete mít cestu do Lucemburska, stojí za to se u něj zastavit. Parkoviště také bylo zdarma, bylo ovšem větší než u prvního hradu a také tu bylo více lidí a opravdická vyhlídka s krásným výhledem. Možná si tu postojíte menší frontu na focení, rozhodně to ale stojí za to.

hrad Vianden v Lucembursku

Poslední hrad Beaufort byl co do zajímavosti obdobný jako ten první. Parkovalo se zdarma podél silnice a prakticky nikdo tu nebyl. Hrad je ale možné za cca 6 Eur navštívit i uvnitř. My jsme se jen vyfotili zvenku, to nám stačilo.

Německý Eltz Castle

Den v Lucembursku utekl jako voda, a tak jsme se druhý den ráno nacházeli už na západě Německa a měli namířeno na poslední zastávku naší dovolené. Chtěli jsme vidět hrad Eltz, který má svou miniaturu dokonce i v Mini Evropě v Bruselu.

Vyrazili jsme z hotelu časně ráno a ještě v mlze jsme se prodírali prázdnými městečky, jehož obyvatelé měli zřejmě ještě půlnoc. Po hodině cesty jsme konečně dojeli až k parkovišti hradu, kde se tentokrát platilo parkovné 2 eura. V devět hodin ráno se nám naskytl pohled na obrovské prázdné parkoviště, o to větší šok byl ho vidět o tři hodiny později narvané auty. Pokud se na Eltz Castle vydáte, určitě jeďte ráno.

K hradu se můžete buď nechat dovést shuttle busem, nebo jít pěšky. Existuje také turistická trasa, po které jsme šli tam, zpět jsme zvolili trasu autobusu, jen pěšky. K hradu jsme dorazili asi po 20 minutách chůze a byl to opravdu zážitek – hrad byl ještě lehce v mlze, do toho ale svítilo ranní sluníčko. Eltz Castle je opravdu krásný, takže se připravte, že se s ním budete fotit jako o život.

Hrad Eltz ovšem není hezký jen zvenku a určitě nedoporučuji se na něj podívat a jít. Za to stojí také prohlídka, ze kterou zaplatíte 10 Eur na osobu. Vybrat si samozřejmě můžete anglickou tour. Prohlídka trvá asi hodinu, během které projdete několik místností a dozvíte se víc o historii hradu. A právě historie se mi v tomto případě moc líbila. Z českých hradů a zámků jsem zvyklý na složitou a košatou historii plnou jmen panovníků a panovnic, že po třetím jméně už nevím, která bije. Oproti tomu historie hradu Eltz je jednoduchá – panovník vlastnil hrad, měl tři syny, takže pak hrad měly tři rody. Později jeden rod vymřel a jeden svoji část prodal, takže dnes je hrad soukromým majetkem jedné rodiny. Brnkačka. Jediné, co na prohlídce Eltz Castle hodnotím negativně, byl úplný zákaz focení.

německý hrad Eltz

Po prohlídce jsme byli hladoví, takže jsme se ještě před cestou domů občerstvili v tamní hradní „restauraci“. Ceny byly vyšší, ale šlo to. Poté už nás čekal jen polední výšlap zpět na parkoviště a pár dalších fotek s hradem, který jsme viděli zase z jiného úhlu.

Lucemburk je město, které coby hlavní město Lucemburska rozhodně stojí za to vidět. Pojedete-li na sever, určitě se vám bude líbit i hrad Vianden, přičemž k dalším lucemburským hradům už to nebudete mít daleko. A Eltz Castle v Německu? Ano, ten z toho článku doporučuji možná nejvíce. :)