blog.petrloukota.cz

Blog o cestování po Evropě i USA

Petr Loukota
Ahoj, vítejte na mém blogu o cestování.
Najdete zde články, ve kterých snad naleznete inspiraci nebo zavzpomínáte na své vlastní cesty.
13. 8. 2016 cestování 4 minuty čtení

Loni v srpnu jme se s kluky vypravili do Berlína. Naše návštěva trvala dva a půl dne, ovšem je třeba započítat cestu, která z Brna není tak krátká jako do Budapešti, Vídně, Krakova či Bratislavy.

Vyrazili jsme tedy v brzkých ranních hodinách, abychom hned v 7 ráno stihli autobus z Prahy do naší cílové destinace. Samozřejmě jsme využili služeb Student Agency, který je pohodlný a do Berlína vás doveze za pár stovek (z Brna za 1340Kč). Cestou jsme projížděli přes Drážďany, které jsme navštívili o pár měsíců později.

Do Berlína jsme přijeli s menším zpožděním po poledni a z autobusového nádraží se vydali metrem rovnou k první turistické atrakci. Kvůli výluce jsme museli pár stanic autobusem, ale nevadí, zanedlouho jsme byli u Olympijského stadionu, na kterém se koná řada koncertů. Odtud jsme pak pokračovali do samého srdce Berlína – na hlavní vlakové nádraží Berlin Hauptbahnhof. To byl pro mě velký zážitek, protože miluji vlaky i metra a složité dopravní uzly, kterým berlínské nádraží určitě je. Vlaky zde jezdí v pěti patrech. Do stejné budovy přijíždí i metro. No vidíte, metro v Berlíně stojí také za zmínku – prakticky vůbec nejezdí pod zemí. Podle mě jsou to spíš vlaky nebo něco jako londýnský overground.

Památka vedle památky

Jakmile vyjdete z budovy nádraží, za řekou uvidíte sídlo kancléřky Angely Merkelové. Pak přejdete most a jste u něj. V dálce vidíte vyčnívat také hlavní turistickou atrakci – televizní věž.

Když se vydáte podél řeky, celé sídlo Merkelové obejdete a vrátíte se zpět na Náměstí republiky před sídlo německého parlamentu. U něj jsme jeden z večerů spolu s dalšími turisty seděli na trávě a čekali na setmění, až se budova rozsvítí. To mě osobně trochu zklamalo, zato Braniborská brána, která je od budovy parlamentu kousek (jen projdete přes park a jste tam), je v noci úžasná. Od brány se na jednu stranu táhne ulice Pod Lípami (Unter den Linden), na které se nachází řada dalších památek a která vede prakticky až k televizní věži. My jsme se ale první den vydali jiným směrem, a to od Braniborské brány na jih k Památníku holocaustu. Budete-li na jih pokračovat dále, dojdete až na Postupimské náměstí (Potsdamer Platz), které je osázeno moderními prosklenými budovami, například i budovou Sony.

Z náměstí jsme se první den k večeru přepravili k Vítěznému sloupu, ke kterému byste došli, kdybyste se od Braniborské brány vydali směrem na západ. Z vrcholu sloupu je krásný výhled na Berlín, a to jak na Braniborskou bránu a budovu parlamentu, tak televizní věž, která se pyšně tyčí do výšky. Zajímavý je také pohled na spoustu zeleně, která je pro centrum města poměrně netypická.

Po náročném dni jsme vyrazili odpočívat na hotel, od kterého už jsme měli klíče. Bydleli jsme v hotelu Elegia Am Kurfürstendamm. Na pokoji byla vlastní koupelna, snídaně byly dobré, ale v poznámce mám napsané, že si hotel strhl z účtu peníze několik dní před našim příjezdem.

Na televizní věž si počkáte

Druhý den ráno jsme naši výpravu začínali u Braniborské brány a ulicí Pod lípami šli kolem budovy státní knihovnyHumboldtovy univerzity a budovy státní opery až k nádherné Berlin Cathedral. Celou dobu se nám stále přibližovala televizní věž. Cestou jsme si odskočili také na náměstí Gendarmenmarkt – leží na něm Francouzská katedrála, Německá katedrála a Palác koncertního sálu Konzerthaus.

Když jsme se přes Muzejní ostrov, na kterém se rozkládá komplex pěti muzeí (i třeba Státní národní galerie), konečně dostali k televizní věži, bylo už po poledni. Čekací doba na vstup byla přibližně tři hodiny, a tak jsme si lístky zakoupili (stojí 13 Eur) a vydali se dál obdivovat krásu Berlína. Půl hodiny před očekávaným vstupem na televizní věž nám měla přijít SMS. Nepřišla dodnes. Ne že bych stále čekal. :)

Od televizní věže jsme si odskočili do trochu jiné části Berlína, a to k Berlínské zdi. Poté jsme si přešli nedaleký most Oberbaumbrücke, který dříve spojoval východní a západní část Berlína.

Po návratu zpět k televizní věži jsme se zastavili na Alexandrově náměstí (Alexanderplatz). Na něm je opravdu rušno. Jsou zde stovky turistů a také pouliční program v podobě street dance a dalších vystoupení. Zastavili jsme se také u hodin světa (Weltzeituhr), které ukazují čas ve všech časových pásmech.

Asi kolem páté odpolední konečně nadešel čas na návštěvu televizní věže. Z ní máte výhled do všech stran a obdivovat z výšky můžete například Alexandrovo náměstí a stín, který na něj v odpoledních hodinách věž vrhá. Anebo složitost železniční dopravy – koleje se různě kříží, kroutí a proplétají.

Po dalším náročném dni následovalo občerstvení v centru Berlína. Poté už jsme se vydali odpočívat před budovu parlamentu, kde jsme čekali na setmění, jak jsem psal výše. Berlín za tmy si rozhodně nenechte ujít, hlavně žlutě osvícenou Braniborskou bránu.

I když jsme v Berlíně byli ještě celý další den až do odpoledních hodin, vše důležité už jsme viděli, a tak jsme navštívili už jen několik „drobností“ – třeba Berlin Wall Memorial nebo palác Charlottenburg. Kolem čtvrté hodiny už jsme seděli na jídle a v pět nám jel autobus zpět do Česka.

Pokud bych na Berlín měl říct svůj názor, jsem moc rád, že jsem ho navštívil, protože za to opravdu stojí. I když si umím představit, že bych se do hlavního města Německa už znovu nepodíval, byl Berlín množstvím svých památek ohromující a rozhodně se mi líbil víc než třeba Drážďany nebo Vídeň, které jsou pro mě spíš „na otočku“. Pokud chcete poznávací výlet a nechcete nebo nemůžete letět nebo jet nikam daleko, Berlín je dle mého názoru ideální volba.